viser pinnsvintørker fra hedgehog

Virkemidler som virker

Seriegründer Bjørn Holte har fått støtte fra virkemiddelapparatet som gjør at han i disse dager kan lansere et nytt tørkeprodukt for fuktige småbarnsfamilier i hele Norden

– Virkemiddelapparatet funker kjempebra, sier Bjørn Holte fra Hemsedal-selskapet Hedgehog AS.

23. september var Hedgehog siste post på programmet under Virkemiddeldagen 2021. Selskapet er et levende bevis på en virksomhet som har hatt god nytte av virkemiddelapparatet.

Les mer om virkemidlene her.

Utviklingen av et nytt tørkesystem har både innovasjonshøyde og forskningselementer. Støtte til markedsavklaring, kommersialisering og innovasjonslån gjør at han har fått inn mer enn 3 millioner kroner som risikoavlasting i den krevende oppstartfasen. I løpet 2021 regner han med å omsette for 10 millioner kroner. Hvordan får man det til?

Ta kontakt i en tidlig fase

Produktet ligner litt på et pinnsvin, der våte votter og sko henges til tørk på piggene – derav navnet (engelsk: Hedgehog). Ambisjonene er internasjonale. Problemstillingene er kjent mange steder i verden. Selskapet har utviklet nye og bedre løsninger for tørking av våte klær og sko, med økonomisk støtte fra virkemiddelapparatet – fra start. Den vanligste feilen mange gjør er at de går i gang og først kontakter finansieringskildene når man er tom for penger eller krefter.

Innovasjon Norge holdt innlegg om deres virkemidler og støtteordninger

– Mange venter for lenge med å ta kontakt. Vi vil gjerne komme i dialog tidlig, sier Britt Haraldsen, finansieringsrådgiver i Innovasjon Norge Oslo Viken. Da kan man få støtte til de første fasene med undersøkelser også. Du kan både redusere egen risiko, og du får en finansiell partner med tidlig i prosessen. Det kan gjøre det lettere å få støtte også seinere i prosjektet.

En bedre løsning på et kjent problem

I Hedgehog har utviklingen handlet om å finne forbedrede løsninger på et kjent problem i et allerede eksisterende marked. Gründeren bak mener det er en tryggere vei til suksess, enn å skape et nytt marked for et nytt produkt. Da får du jobben med å utdanne kundene i tillegg. Utgangspunktet til Bjørn Holte var at han avdekket at det hadde vært lite produktutvikling i skotørke-bransjen de siste tiårene, foruten at produsentene stadig har gjort produktene billigere. Hans ambisjoner har derfor vært å forbedre effektivitet og funksjonalitet.

– Vår løsning er opptil ti ganger mer effektiv enn enkelte av konkurrentene. Apparatet er så enkelt at barn kan bruke det selv. Det er stillegående og fleksibelt. Du kan henge det i et skap om du vil gjemme det. På grunn av komponentene våre er også brannsikkerheten høynet, forteller Holte. Han viser til at brann i tørke-produkter har vært et bransjeproblem, som er forsøkt løst gjennom FoU-aktivitet.

– Vi har brukt ordningene til å finansiere opp Hedgehog fra idé til ferdig utviklet bedrift med distribusjon i hele Norden, sier Holte. Pinnsvin-produktene vil snart være å finne blant annet i 220 Elkjøp-butikker i hele Norden. Du kan se produktene og lese mer om historien på pinnsvintorker.no.

Les mer om virkemidlene her.

Har du spørsmål om støtteordninger og virkemidler, kontakt gjerne Hallingdal Næringshage. 

Skroll til toppen